25 May 2011

...Sakit Itu Ada Hikmah & Nikmatnya...


SAKIT ITU ADA HIKMAH DAN NIKMATNYA

Sesungguhnya sakit adalah antara musibah yang Allah timpakan. Manusia tidak selamanya sihat yang memungkinkan mereka melakukan apa saja tanpa batasan. Ada ketikanya manusia akan berdepan dengan musibah sakit. Namun janganlah menyangkakan ianya adalah satu azab yang ditimpakan Allah kerana kemurkaan dan kebencian sebaliknya, ia sebahagian daripada kasih sayang Allah dan perhatian-Nya kepada orang beriman.

Sakit juga isyarat bahawa manusia adalah makhluk lemah dan kerdil yang tidak dapat berbuat apa-apa, masih memerlukan hidayah serta pertolongan Allah yang Maha Berkuasa.

Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Baginda tetap sabar dan tabah. Baginda mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahawa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya. 
“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.” (HR. Bukhari-Muslim)
Rasulullah juga pernah bersabda maksudnya: 
Berubatlah kerana tidak ada satu penyakit diturunkan Allah melainkan diturunkan juga ubat penawarnya, kecuali satu penyakit iaitu penyakit tua.” (Hadis riwayat Abu Dawud & Tirmizi)

Dalam menangani musibah sakit, Rasulullah SAW pernah berpesan kepada umatnya melalui sabda Baginda yang bermaksud: “Bersihkanlah hartamu dengan zakat, ubatilah sakitmu dengan sedekah dan tolaklah olehmu musibah-musibah dengan doa (yang ikhlas).” (Hadis riwayat Tabrani)

Hikmah Sakit
1. Sakit adalah penggugur dosa-dosa hamba-Nya.
Penyakit yang diderita seorang hamba menjadi sebab diampuninya dosa yang telah dilakukan termasuk dosa-dosa setiap anggota tubuh. Rasulullah Saw bersabda, “Setiap getaran pembuluh darah dan mata adalah karana dosa. Sedangkan yang dihilangkan Allah dari perbuatan itu lebih banyak lagi.” 
(HR. Tabrani).

2. Orang sakit yang mahu bersabar akan mendapatkan pahala dan ditulis untuknya bermacam-macam kebaikan dan ditinggikan darjatnya. 
Rasulullah Muhammad Saw bersabda, Tiadalah tertusuk duri atau benda yang lebih kecil dari itu pada seorang Muslim, kecuali akan ditetapkan untuknya satu derajat dan dihapuskan untuknya satu kesalahan.” (HR. Muslim dari Aisyah ra).

3. Sebagai timbal baliknya, ia akan selamat dari siksa neraka.
Aisyah Ummul Mukminin menerangkan sabda Rasulullah Saw bahwasannya sakit karena demam itu akan menghindarkan orang Mukmin dari siksa api neraka.” (HR. Al-Bazzar)

4. Selalu ingat pada Allah
Dalam kondisi sakit akan membuat orang merasa benar-benar lemah, tidak berdaya sehingga ia akan bersungguh-sungguh memohon perlindungan kepada Allah Swt., Dzat yang mungkin telah ia lalaikan selama ini. Kepasrahan ini pula yang menuntunnya untuk bertaubat.

5. Selalu mengingat nikmat Allah. 
Sakit membuat orang tahu manfaat sihat. Tidak jarang orang merasakan nikmat justru ketika sakit. Begitu banyak nikmat Allah yang selama ini lalai untuk ia syukuri. Bagi orang yang banyak bersyukur dalam sakit, ia akan memperoleh nikmat.

6. Pembersihan hati dari penyakit
Pendapat Ibnu Qayyim, “Kalau manusia itu tidak pernah mendapat cubaan dengan sakit dan pedih, maka ia akan menjadi manusia ujub dan takabur. Hatinya menjadi kasar dan jiwanya beku. Kerananya, musibah dalam bentuk apapun adalah rahmat Allah yang disiramkan kepadanya. Akan membersihkan karatan jiwanya dan menyucikan ibadahnya. Itulah ubat dan penawar kehidupan yang diberikan Allah untuk setiap orang beriman. Ketika ia menjadi bersih dan suci kerana penyakitnya, maka martabatnya diangkat dan jiwanya dimuliakan. Pahalanya pun berlimpah-limpah apabila penyakit yang menimpa dirinya diterimanya dengan sabar dan redha.”

Kesimpulannya Yang Dipelajari
  • Manusia diuji Allah sama ada dia insan sabar dan optimis atau mudah berputus asa serta      pesimis.
  • Sakit adalah antara musibah yang Allah timpakan dan merupakan sebahagian daripada kasih sayang Allah dan perhatian-Nya kepada orang beriman.
  • Masa sakit adalah detik bagi seseorang merenung, mencermin diri dan bermuhasabah terhadap perbuatannya yang lalu.
  • Satu daripada penawar sakit adalah dengan memperbanyakkan sedekah.
  • Untuk menghindari daripada musibah, menjadi kewajipan Muslim untuk memperbanyakkan doa supaya Allah melindungi daripada bahaya
  • Sakit adalah isyarat bahawa manusia makhluk lemah, kerdil dan tidak dapat berbuat apa-apa serta memerlukan hidayah dan pertolongan Allah SWT.
  • Sakit seharusnya dihadapi dan diterima sebagai ujian kesabaran dengan lapang dada dan terbuka.

Entry ini dilakukan sebelum subuh setelah diberi nebulizer & ubat-ubatan oleh misi di Pusrawi.. Hari ini merupakan hari 3, check-in di Pusrawi Hotel, Jalan Tun Razak. Semalam tidaklah seperti hari pertama ketika melaporkan diri disini. Semalam kesakitan mula dirasakan sakit.. Mungkin kerana kesan ubat atau memang benar-benar sakit.. Pagi semalam masih mampu tersenyum hingga lah saat Yong dan my BIL pulang. Selepas itu badan semakin lembik.. kaki mula terasa kesakitan dari hujung kaki hingga ke pinggang, kepala mula berdenyut-denyut dan muntah-muntah.. Apabila Mama, Angah & Famili datang membawa permata hatiku; my D&D, kesakitan tiba-tiba hilang.. (Uncle & my X-Biras turut hadir sama - trip yang berasingan) ..  Pulangnya kesemua pelawatku, Allahhu Akbar, kesakitan kembali menyerang.. Ubat tahan muntah dimasukkan melalui drip, woren plus gel disapukan di kaki hingga ke pinggang, air-cond ditutup, barulah mata ini dapat lena.. 

Alhamdulillah pagi ini, hanya loya sedikit namun kaki tetap merasa bisa.. Lantas terbukalah hati untuk mengoogle search "Hikmah Musibah Sakit" untuk menginsafi ujian sakit ini kerana aku tahu Allah tidak memberati sesuatu diluar kemampuan makhluknya dan setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.. Jadi entry ini adalah hasil nukilan setelah mengabungkan "nota" yang dibaca dari http://tazkiyah-annafs.blogspot.com/2006/08/hikmah-di-balik-musibah-sakit.html  dan http://mediaislami.com/?p=1 (sebenarnya aku membaca beberapa blog namun tidak pasti yang mana blog asal kerana kebanyakkan blog kandungan isinya adalah sama dan tidak pun menyatakan dari mana mereka mencedoknya..)


2 comments: